mandag 30. desember 2013

Paris

Vi kom til Paris på ettermiddagen på onsdag og brukte litt tid før vi var på plass på hotellet og skulle reise igjen ganske tidlig på fredag.  Dermed ble det bare tid til en dag med sightseeing denne gangen.  Det finnes noen få byer som jeg har vært i som jeg virkelig treffer meg i hjertet og som jeg umiddelbart har likt eller følt meg hjemme i dem.  Dublin er en av dem, Montreal en annen og Paris absolutt den tredje.  Det er et eller annet med atmosfæren og stemningen i byen, lukter og lyder og alt annet.  I Paris er det kanskje det franske språket også som gir en hjemlig følelse.  Når det er sagt, så likte vi oss godt i Paris for 15 år siden også, og da hadde vi ikke noen relasjoner som gjorde at fransk hørtes hjemmekoselig og godt ut.

Hotellet vårt lå 3 minutter å gå fra Metrostasjon Chemin Verte, et par kilometer å gå til Notre Dame Katedral.   Akkurat dit gikk vi ikke, vi tok Metro'n, men bortsett fra det ble det mye gåing på oss.
Beliggenheten var veldig bra og det var enkelt og greitt å navigere i metro-verden.  Trygt virket det også, men det er lurt å holde godt på vesker og passe på lommene, som i alle storbyer.

Vi tok Metro'n til Trocadero som ligger på andre siden av Seinen i forhold til Eiffeltårnet.  Her er den beste utsikten og det er en fin og ikke så lang tur over til tårnet.  Her fikk vi den første treningen i år snirkle oss forbi haugevis av suvenirselgere som i hovedsak selger Eiffeltårn i forskjellige størrelser.   Helt lovlig er vel heller ikke dette salget, for det er som strandselgerne i Spania - plutselig lyder et signal og så forsvinner alle selgerene for alle vinder på et blunk for så å dukke opp igjen så fort politiet har flyttet seg, og det gjør de ganske raskt.

Køen opp i tårnet var kjempelang, så vi bestemte oss fort får ikke å ta heisen opp.  Far i huset ville gå opp, men familiens to kvinnelig innslag valgte å bare rusle litt rundt tårnet og deretter gå ned til Seinen og slå seg ned på en liten kafe mens vi ventet.  Det var mest det å se tårnet som var viktig for 12 åringen, det hadde jo hatt om land i Europa på skolen dette året og Eiffeltårnet er vel det mest kjente symbolet på Paris.

Det hadde vært artig med en båttur på Seinen, men det får bli en annen gang.  Paris fortjener egentlig mer enn en dag og to netter.  Men sånn ble det denne gangen.

Vi er en gå-glad familie og det er den aller beste måten å se seg om på, og kanskje til og med oppleve små ting og områder som man ellers ikke hadde fått oppleve.  Dessuten er det ikke alltid man sparer tid med å ta metro'n.  Først skal du gå til stasjonen som du skal ta metro fra og så skal du gå fra endestasjonen til dit du skal.  Vi tok beina fatt og gikk fra Eiffeltårnet til Triumfbuen.  Det er ikke så langt, kanskje 20 minutter å gå gjennom fine områder.  Vi lurte på om vi skulle gå opp på buen, men køen der var nesten like lang som den opp til tårnet, så da lot vi være.

Fra Triumfbuen gikk vi nedover Champs-Élysées, prøvde å finne en plass hvor vi kunne få oss en matbit, men fant fort ut at det lå langt utenfor vårt budsjett og ikke fant vi noe vi hadde fryktelig lyst på heller. Dermed droppet vi ned på den nærmeste metrostasjonen og tok den nedover mot Notre Dame hvor vi fant en koselig fortausrestaurant med enkel mat i vår prisklasse og mye mer stemningsfullt enn på  Champs-Élysées.

Egentlig er det dumt å skrive så mye om Paris - en by som så mange har vært i og som det finnes så mye informasjon om fra før av og enhver har sine egne favorittplasser.  Men vi kan jo ikke ha vært innom en så fin by uten å ha det med.

Neste gang SKAL vi på båttur på Seinen!

Sist vi var i Paris bodde vi midt i Latinerkvarteret, så vi måtte tilbake hit å mimre litt.  Dessverre hadde vi spist før vi kom hit, for her kryr det av restauranter med "innkastere" som gjør alt de kan for at vi skal velge akkurat DEN restauranten.  Vet ikke akkurat om jeg ville bodd her med barn, men å gå på besøk hit med barn er helt topp.  Ikke minst er det kjekt med alle de små og store suvernirbutikkene...

Paris, det ble bare et kort besøk denne gangen også, og nå er vi snart klare til å dra videre.  Men vi kommer tilbake!