torsdag 18. juli 2013

Nattog fra Mullhouse Ville til Port Bou, Spania


Både små og store var litt spente da vi stod på togstasjonen og ventet på nattoget som skulle ta oss gjennom Frankrike og inn i Spania i løpet av natten og morgentimene.  Vi hadde bestilt liggevogn, som er en kupe med 6 seter som kan gjøres om til senger og du deler med fremmede.


Denne gangen tror jeg at jeg hadde lest altfor mye på forhånd om muligheten for å bli frastjålet ting underveis, så jeg  kjente at jeg nesten var litt smånervøs, selv om fornuften visste at det var bare tull.  Forsiktig skal man alltid være, enten det er nattog eller andre plasser.


Toget kom fra Strasbourg og klokken var omtrent halv ti, så sengene var gjort klare da vi gikk ombord.  Vi hadde to de midterste og en overkøye.  I overkøya kan det bli litt varmt leste vi, men det er samtidig den køya som er sikrest med tanke på tyveri og at man ligger sånn at man kan passe på bagasjen sin.  Det siste forutsetter selvfølgelig at man sover lett nok til å merke om noen kommer inn da...   De nederste køyene er veldig langt nede og så ganske inneklemt ut, så jeg syntes det var helt perfekt med midt-køyer.  Jeg sover dessuten så lett at ingen skulle klare å komme verken inn eller ut av kupeen uten at jeg merket det.

I kupeen var det en mann fra Algeri og ei ung jente og enten lillesøster eller datter i tillegg til oss.  Vi snakket litt med mannen, men de to jentene sa ikke så mye.  Men det var hyggelig og ordentlig reisefølge.  Jeg tiltrådte øyeblikkelig som forsvarminister og sørget for at kupedøra til enhver tid var lukket og låst.  Det anbefales forresten og var nok lurt, for i løpet av natten var det noen som dunket på og røsket litt i døren.  Mest for moroskyld hørtes det ut som, men det var jo greitt å slippe å få dem i kupeen og kanskje dermed vekket opp både små og store.

En natt på toget er greitt nok, men ingen av oss sov spesielt godt og jeg sov vel minst av alle.  Det er ganske urolig, selv om det stort sett var stille med tanke på andre passasjerer ombord.  Det var kun den lille gjengen som røsket i døra som vi hørte.  Men toget stopper og går og stopper igjen, og starter opp og vifter og motorer skues av og på.  Det rister og beveger seg og sengene er ganske harde.  Temperaturen der i mot var slettes ikke gal.  Vinduet stod litt på gløtt og lufteanlegget virket bra.



Tidlig på morgenen forlot de to jentene toget på den franske middelhavskysten, og noen stasjoner senere gikk mannen fra Algeri av.  Da hadde vi kupeen for oss selv og slo ned setene slike at vi kunne sitte.  Så litt utsikt langs franskekysten fikk vi med oss før toget krysset grensen til Spania og stoppet i Port Bou litt over ni søndagsmorgen.


Er nattog noe vi vil fortsette å ta?  Antageligvis ikke, i så tilfelle skal jeg ha en kupe bare for oss, men da blir det en helt annen pris.  Men kanskje ikke uansett for det blir dårlig med søvn og vi ble ganske slitne så mye av den neste dagen går med til å komme seg igjen.  Denne gangen hadde vi ikke noe valg.  Vi måtte komme oss gjennom Frankrike såpass fort for å rekke fram dit vi skulle i tide og nattog var det eneste vi fikk bestilt billett på.  Dersom vi må, tar vi nattog igjen, men om vi ikke må lar vi være.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar